Räkna ut BMI enkelt med vår BMI räknare. Skriv bara in din vikt och längd och klicka på "räkna ut bmi". Normalnivån ligger på ca 22.

BMI räknare


Vikt (i kg)

Höjd (i cm)

BMI




















BMI räknare - Resultat

Fick du 19 eller under på vår BMI räknare betyder det att du är underviktig. Du bör därför försöka gå upp i vikt (detta gäller dock inte alla under 20 år). Se vår "BMI räknare för barn".

namn

Låg du inom 19 till 25 i BMI på BMI räknaren betyder det att du är normalviktig. Vi rekommenderar dock alla att inte ligga i överkant på denna skala. Blev resultatet 25 till 30 när du räknade ut din BMI betyder det att du är överviktig och behöver tänka igenom hur din livsstil och matvanor ser ut, för att kunna gå ner i vikt. Blev resultatet mer än 30 på vår BMI räknare har du fetma. Fetma är farligt och orsakar en mängd olika sjukdomar. Du behöver därför ändra radikalt på ditt liv för att kunna gå ner i vikt och hålla den. En bra början är att "räkna ut kaloriförbrukning". Där kan du också ställa in antalet kalorier du behöver dra ner på för att gå ner x kg i veckan.


Räkna ut kroppsfett (BMI)

BMI räknare kan inte avgöra hur mycket kroppsfett man har. Därför kan det vara bra att också räkna ut mängden kroppsfett för att få en mer exakt bedömning. Det bästa sättet att räkna ut kroppsfettet är att antingen använda sig av en speciell BMI våg, eller att använda sig av ett mer enkelt test. Läs vidare om att "räkna ut kroppsfett".


BMI räknare för barn

Eftersom barn växer och kan vara väldigt smala, framförallt innan puberteten, fungerar ibland inte en vanlig BMI räknare så bra. Då behövs en speciell BMI räknare för barn där man också kan välja kön. Anledningen till detta är att tjejer och killar har olika tillfällen då de växer som mest på bredden och längden. För att använda dig av vår barn BMI räknare klickar på du "BMI räknare för barn".


Fick du svaret övervikt eller fetma på BMI räknaren?

I sånna fall är det viktigt att fundera på varför och hur man låtit det gå så långt. Vill du gå ner i vikt kan du kontakta din lokala vårdcentral. Försöker du gå ner i vikt men lyckas inte? Det kan bero på vilka tider du äter. Har du ofta långa pauser mellan måltiderna ställer kroppen in sig på "svält". Då tillgodoser kroppen sig med all energi den får i sig och lagrar det som fett. Försök istället äta 6 gånger per dag, men i småpotioner. Gör du detta förstår kroppen att den får energi. Var dock noga med att inte äta för mycket kolhydrater (som: pasta, bröd, potatis, juice).


Dela gärna med dig.




Artiklarna på sidan är inte skrivna av läkare och ska endast ses som ett kompliment till en läkares bedömning. Vi tar inte ansvar för eventuella faktafel.