Här kan du räkna ut kaloriförbrukning. Men du kan också se antalet kalorier som behövs för att antingen gå upp eller gå ner i vikt.

Räkna ut kaloriförbrukning


Kön
Längd
Vikt
Ålder år
Aktivitet
Automatisk omräkning   

 
Kaloriförbrukning per dygn i vila
A. Krav för att hålla vikten
Kalorier kCal
Kolhydrater (55%) kCal = gram
Proteiner (15%) kCal = gram
Fetter (30%) kCal = gram


B. Krav för att gå ner i vikt med  per vecka
Kalorier kCal
Kolhydrater (55%) kCal = gram
Proteiner (15%) kCal = gram
Fetter (30%) kCal = gram


C. Krav för att gå upp i vikt med  per vecka
Kalorier kCal
Kolhydrater (55%) kCal = gram
Proteiner (15%) kCal = gram
Fetter (30%) kCal = gram

Källa: all nutritionals




















Räkna ut kaloriförbrukning - Resultat

För att gå ner i vikt tas 550 kalorier bort per dag för varje halvkilo du vill gå ner per vecka. För att gå up i vikt läggs 550 kalorier till per dag för varje halvkilo du vill gå upp i vikt per vecka. Vi rekommenderar inte att äta under 1200 kalorier per dag, eller att gå ner mer en 1kg per vecka.

För en mer balanserad nedgång ser vi gärna att du istället för att dra ner på kalorierna med 550, drar ner på kalorierna med 250 per dag och motionerar för att bränna ytterligare 300 kalorier. Genom att göra detta hindrar du metabolismen i kroppen att ändras och du förlorar desutom inte lika mycket muskelmassa.


Förklaring av kaloriförbrukning och kCal

Man använder kalorier som ett mått för energi i olika livsmedel och hur mycket energi som vi människor gör oss av med i vid olika aktiviteter. Energin räknas egentligen som kilokalorier (kCal) men nämns oftast som kalorier i dagligt tal. 1 kCal = 4.2 kJ (kilojoule) och 1 kJ = 0.24 kCal. Kalorierna får vi i oss genom kolhydrater, protein och fett. Vi behöver alla tre av dessa näringsämnen för att kunna leva normalt och hälsosamt. Vissa personer väljer dock att dra ner på en stor mängd kolhydrater (tex GI eller LCHF dieten).


Hur många kalorier innehåller maten

När man räknar hur mycket energi eller kalorier det finns i maten används måttet kCal/100 gram. Alltså antal kalorier per 100 gram av ett specifikt livsmedel. Här har vi en kort lista för att du ska kunna se ungefär hur många kalorier vissa livsmedel innehåller.

         
  Blomkål 28 All bran fiberbar 446 Gelatin 360 Lök 30
  Aborre 86 Margarin 550 Gräslök 28 Maräng 400
  Bacon 345 Fänkål 29 Lightläsk 1 Ostbågar 500
  Paranötter 670 Pommes frites 310 Potatis 78 Skink korv 230
  Smör 80% fett 710 Kaffe 2 Sushi 120 Tomat 23
  Vassle 25 Veggie sojafärs 150 Vegetarisk gryta 51 Vitt bröd 260
  Öl 3.5% 40 Kolsyrat vatten 0 Tofu 74 Mörkt bröd 270
  Quorn 100 Gris sidfläsk 400 Rödvin 12% 72 Räksallad 430
  Nässelsoppa 34 Morot 45 Mellanmjölk 48 Potatischips 490


Dela gärna med dig.




Artiklarna på sidan är inte skrivna av läkare och ska endast ses som ett kompliment till en läkares bedömning. Vi tar inte ansvar för eventuella faktafel.