Här kan du räkna ut ditt kroppsfett i procent. Skriv in uppgifterna och klicka räkna ut. Är du kvinna behöver du också fylla i ditt höftmått.

Räkna ut kroppsfett


 Längd
 Hals
 Midja
 Höft
  
 Kroppsfett    





















Räkna ut kroppsfett - Resultat

Kvinnor har, och behöver mer kroppsfett än män. Ett nödvändigt kroppsfett för en kvinna ligger på mellan 10-12 procent och 2-4 procent för en man. Anledningen till den ökade nödvändiga mängden kroppsfett hos kvinnor beror på möjlighet till graviditet, samt annan kroppsbyggnad som bröst och hormoner.

namn

För en idrottsman ligger kroppsfettet på 6-13% hos män och 14-20% hos kvinnor. En vältränad mans kroppsfett ligger på 14-17% och för en lika vältränad kvinna på 21-24%. för en person som ofta är stillasittande ligger kroppsfettet på 18-25% hos män och 25-31% hos kvinnor. Allt över detta räknas som övervikt. Behöver du gå ner i vikt bör du äta en mindre mängd kolhydrater. Det kan också vara en god ide att räkna ut din kaloriförbrukning. Då kan du enkelt räkna ut hur mycket du vill gå ner i vikt per vecka. I vår kaloriräknare kan du enkelt välja x antal kg du vill gå ner, så visar den automatiskt de antal kalorier du måste minska. Du kan också räkna ut den mängd kalorier som behövs för att hålla vikten.


Hur säkert kan man räkna ut kroppsfett?

Idag finns inget bättre sätt att räkna ut kroppsfett på än den räknaren vi har. Den har sitt ursprung ur amerikanske navy seals kroppsfettsuträkning. Ändå har den en del brister. Tillexempel om du har en väldigt stor muskelmassa. För en mer exakt uträkning bör du både räkna ut ditt kroppsfett och din BMI. Du kan också klämma ihop huden på magen med fingrarna för att se hur "tunn" bit du kan greppa. Har du lite kroppsfett kan du greppa en tunn hud som du kan dra ut en bit. Har du mycket fett på magen kan det vara svårt att få tag i huden överhuvudtaget. Det enda helt exakta sättet att räkna kroppssätt på är en BMI våg (som skannar fettet i kroppen).


Minska kroppsfettet

För att minska kroppsfettet rekommenderar vi att äta regelbundet cirka 6 gånger per dag i småportioner, dra ner på kolhydraterna och motionera mer. Ett annat bra tips är att ta promenader direkt när du vaknar på morgonen. Anledningen är att kroppen då börjar bränna fett på direkten (istället för efter 30 minuter, som vid normala fall). Lägg gärna till BMI-räknare.se som bokmärke så du kan se hur det ligger till med din vikt om några dagar.



Dela gärna med dig.




Artiklarna på sidan är inte skrivna av läkare och ska endast ses som ett kompliment till en läkares bedömning. Vi tar inte ansvar för eventuella faktafel.