Räkna ut BMI enkelt med vår BMI räknare. Skriv bara in din vikt och längd och klicka på "räkna ut bmi". Normalnivån ligger på ca 22.

BMI räknare


Vikt (i kg)

Höjd (i cm)

BMI




















BMI räknare - Resultat

Fick du 19 eller under på vår BMI räknare betyder det att du är underviktig. Du bör därför försöka gå upp i vikt (detta gäller dock inte alla under 20 år). Se vår "BMI räknare för barn".

namn

Låg du inom 19 till 25 i BMI på BMI räknaren betyder det att du är normalviktig. Vi rekommenderar dock alla att inte ligga i överkant på denna skala. Blev resultatet 25 till 30 när du räknade ut din BMI betyder det att du är överviktig och behöver tänka igenom hur din livsstil och matvanor ser ut, för att kunna gå ner i vikt. Blev resultatet mer än 30 på vår BMI räknare har du fetma. Fetma är farligt och orsakar en mängd olika sjukdomar. Du behöver därför ändra radikalt på ditt liv för att kunna gå ner i vikt och hålla den. En bra början är att "räkna ut kaloriförbrukning". Där kan du också ställa in antalet kalorier du behöver dra ner på för att gå ner x kg i veckan.


Räkna ut kroppsfett (BMI)

BMI räknare kan inte avgöra hur mycket kroppsfett man har. Därför kan det vara bra att också räkna ut mängden kroppsfett för att få en mer exakt bedömning. Det bästa sättet att räkna ut kroppsfettet är att antingen använda sig av en speciell BMI våg, eller att använda sig av ett mer enkelt test. Läs vidare om att "räkna ut kroppsfett".


Varför vill man räkna ut sin BMI?

BMI är ett sätt att räkna ut om man till exempel behöver gå ner i vikt. Vill man skapa en rättvis bild över hur mycket man bör gå upp eller ner, så behöver man också ta med sin längd i beräkningarna. Någon som är två meter lång kan få i sig fler kalorier per dag än någon som är en och en halv meter lång och ändå bibehålla ett bra BMI (mellan 19-25). När man ska gå ner i vikt, eller om man behöver lägga till några kilo, är det alltså en förnuftig idé att först räkna ut sin BMI innan man bestämmer sig för antalet kalorier man ska få i sig och hur mycket man ska träna.

Vad står BMI för och vem kom på det?

BMI står för "Body Mass Index", alltså "kroppsmasseindex" på svenska. Belgiske matematikern Adolphe Quetelet uppfann konceptet me datt mäta förhållandet mellan kroppsvikt och kroppslängd under första halvan av 1800-talet, innan diet- och hälsoforskaren Ancel Keys populariserade det på 1970-talet. Han menade att BMI , som han namngav det, var "om inte helt tillfredsställande, så åtminstone lika bra som alla andra relativa viktindex som en indikator på relativ fetma".

Det tog inte lång tid innan Världshälsoorganisationen (WHO) gjorde BMI till sitt sätt att räkna ut var i världen det fanns problem med framför allt övervikt. Även om alla är överens om att det finns svagheter med BMI som verktyg, så är alla också helt överens om att det är ett av de bästa sätten att få en någorlunda bild av t.ex. en befolknings eventuella problem med övervikt och fetma.

Hur räknar man ut sin BMI?

Det enklaste sättet är att använda vår BMI-räknare. Där skriver du in din vikt och din längd och får ett värde. Skriver du till exempel in 100 kilo och 190 centimeter så får du värdet 27.7, vilket när man ska räkna ut BMI antyder att man väger för mycket och bör gå ner i vikt. Det är dock ingen exakt vetenskap eftersom att BMI inte kan räkna ut kroppsfett i förhållande till muskelmassa, men för de allra flesta kroppar ger BMI en rättvis bild av situationen.

Kan man lita på en BMI-räknare?

Jadå. BMI är ganska enkel matematik egentligen, en klar och tydlig modell med kroppslängd och kroppsvikt som enda komponenter, och används internationellt. De allra flesta BMI-räknare du stöter på kommer att vara byggda efter denna allmänt vedertagna matematiska modell, och om inte annat så kan du i alla fall vara trygg i vetskapen om att vår är det.

Hur ser skalan ut?

BMI under 18,5: Undervikt

Om man ska räkna ut sin BMI och då finner att den är under 18,5 så är det ett tecken på att man är underviktig. Ju lägre under denna 18,5-tröskel man befinner sig, desto mer underviktig är man. Det kan då vara en bra idé att lägga på sig några kilo - även om det inte utgör någon större hälsofara att vara lite underviktig.

BMI mellan 18,5-25: Normalvikt

Detta är enligt BMI-skalan normalvikt och någonting värt att försöka hålla sig inom. Väg dig gärna ibland och använd en BMI-räknare för att hålla koll så att du stannar inom marginalerna. Överlag tyder detta på att du har god kost och bra träningsvanor och därmed inte behöver förändra din livsstil särskilt mycket.

BMI mellan 25-30: Övervikt

Ligger du inom detta spann räknas du som överviktig. Ju närmare 30-tröskeln du befinner dig, desto mer borde du fundera på om du borde göra någon livsstilsförändring för att gå ner i vikt.

BMI över 30: Fetma

Har du ett BMI över 30 bör du omgående försöka gå ner i vikt och förändra ditt liv i en mer hälsosam riktning genom att äta mindre, äta bättre och röra på dig mer. Fetma är kopplat till ett nästan oräkneligt antal negativa hälsoeffekter och någonting du bör prioritera att bekämpa.

Vad kan man göra för att förbättra sin BMI?

I det moderna samhället är det ovanligt att för låg BMI, alltså ett värde som indikerar att man är underviktig och behöver lägga på sig kilon. Desto vanligare är i stället att man när man räknar ut sin BMI upptäcker att man är överviktig elller till och med lider av fetma, och därför bör gå ner i vikt.

Viktminskning är en hel vetenskap, men grunden utgörs av hur antalet kalorier per dag som du får i dig kontra antalet kalorier per dag som du kan förbränna. Om du till exempel får i dig 2500 per dag behöver du göra av med 2501 för att tappa vikt. Genom att använda vårt verktyg för att räkna ut kaloriförbrukning [länk] kan du få en bättre bild av antalet kalorier du kan få i dig per dag och ändå uppnå viktminskning i en viss hastighet.

Olika livsmedel ger olika antal kalorier. Det är alltså inte bara hur mycket du äter som spelar roll - utan också vad du äter. Om du äter 500 gram bönor får du i dig färre kalorier än om du äter 500 gram ostbågar. Vill man äta lika mycket som man redan gör och ändå se att man gått ner i vikt när man räknar ut sin BMI, så behöver man alltså äta hälsosammare - vilket oftast betyder mer grönsaker och protein och mindre kolhydrater, särskilt av den snabba sorten.

"När jag räknade ut min BMI visade det sig att jag var underviktig. Är det farligt?"

Även om övervikt är det vanligaste problemet i västvärlden så finns det naturligtvis människor som inte behöver gå ner i vikt, utan snarare tvärtom. Både ett BMI på under 19 (eller till och med 18.5) och över 25 har visat sig i genomsnitt leda till förkortad livslängd. Att ha lite för lågt BMI betraktas dock som mindre skadligt än att ha för högt, men det finns naturligtvis en gräns när underviktighet kan innebära hälsoproblem. Dels mildare sådana som brist på energi och ork, men också svårare som till exempel sjukdomar och svagare organ.

Precis som när någon vill gå ner i vikt är det bra när man vill gå upp i vikt att göra det långsiktigt istället för att försöka gå upp i vikt så snabbt det bara går. Att behålla en hälsosam livsstil och kost är dessutom att föredra framför att börja äta en massa onyttigheter. När man räknar ut sin BMI och hittar någonting man önskar vore annorlunda så är det viktigt att komma ihåg att inte allt handlar om att gå upp eller ner i vikt - det ska helst göras på rätt sätt också.

Funkar BMI-mätare både för kvinnor och män?

Ja, det är samma formel som används. Detta kan kanske verka konstigt eftersom att kvinnor och män är olika byggda: generellt har män mer muskler och mindre fett, medan det för kvinnor är tvärtom. Men att värden mellan 18,5 och 25 ändå klassas som hälsosamma i båda fallen handlar helt enkelt om att det är normalt för en kvinna att ha mer kroppsfett utan att det för den delen blir ett hälsoproblem. En BMI-mätare fungerar alltså lika bra på båda könen.

Vad ska man äta för att sänka sin BMI?

Om en BMI-räknare säger att du är överviktig eller lider av fetma så är det i flesta fall också sant - om du inte är kroppsbyggare eller elitidrottare, för då bör du mäta ditt kroppsfett [länk] innan du funderar på eventuellt diet. Att gå ner i vikt och sänka sin BMI kan göras på många sätt, men att äta rätt och röra på sig är alltid grunden.

För att förbättra ditt resultat nästa gång du ska testa en BMI-räknare, så kan du börja med att dra ner på de allra mest ohälsosamma sakerna som kan stoppa dig från din önskade viktminskning: dessa är framför allt produkter med mycket socker (godis och sötsaker samt många sorters processad mat) samt alkohol, som är en underskattad viktfälla. Det är väldigt mycket kalorier i socker och alkohol, och kan man undvika dessa har man faktiskt kommit en ganska bra bit på vägen mot ett bättre BMI.

Det är även en bra idé att försöka minska mängden kolhydrater och istället ersätta med mer protein och grönsaker. En viss mängd kolhydrater är naturligtvis inte farligt, men försök då att välja den långsamma form av kolhydrater som finns i till exempel bönor och linser snarare än de snabba kolhydrater som finns i exempelvis pasta och potatis. Långsamma kolhydrater gör att du håller dig mätt längre, vilket minskar din matlust, vilket i sin tur minskar ditt ätande - och småningom kommer vara gynnsamt när man räknar ut sin BMI med en BMI-räknare.

Kan man sänka sin BMI med träning?

Ja, viktminskning och träning har ofta ett samband, inte minst när en BMI-räknare visar att du är överviktig: i sådana fall kommer ökad mängd rörelse nästan alltid resultera i att du gå ner i vikt, så länge du inte äter mer och sämre än vad du gjorde tidigare. Genom att träna förbränner du nämligen kalorier, vilket gör att du går ner i vikt och därmed förbättrar ditt BMI om du tidigare haft några eller många extrakilon. För den som är överviktig innebär alltid viktminskning att man får ett bättre BMI.

Egentligen är det inte nödvändigtvis "träning" som behövs. Små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad för din kroppsmassa. Ett klassiskt tips är att ta trappan istället för hissen eller att promenera och gå kortare sträckor där du tidigare unnat dig att ta bilen. Sedan är det så klart ännu bättre med en simtur eller en löprunda - men det är ju inte alla som orkar eller har tid med det.

Hur påverkar alkohol ens BMI?

Alkohol innehåller väldigt mycket kalorier, det är en riktig kaloribomb, och är därför dåligt att dricka om man försöker gå ner i vikt. Givetvis är det som med det mesta som är lyxigt i livet - man kan unna sig lite utan att oroa sig för mycket, men man ska vara medveten om nackdelarna.

Alkohol har dessutom fler nackdelar än bara det höga antalet kalorier. När man druckit alkohol så börjar levern nästan panikartat arbeta för att få ur sig alkoholen, vilket gör att övrig förbränning nedprioriteras av kroppen, vilket gör att du förbränner kalorier långsammare. Dessutom har alkohol en tendens att höja hungerkänslorna och försämra omdömet när det är dags att bestämma sig för vad man ska äta.

Försök alltså att avstå från alkohol om du är missnöjd med ditt BMI och vill åstadkomma en viktminskning.

Finns det någonting man kan unna sig och ändå sänka sin BMI?

Kaffe är en av få vardagslyxsaker man kan hälla i sig utan att behöva oroa sig för vikten. För det första innehåller det ytterst få kalorier - bara två kalorier i en genomsnittlig kaffekopp. För det andra så minskar det ofta sötsuget, och för det tredje så frigör kaffe fettsyror, vilket förbättrar din fettförbränning. Kaffe är alltså en utmärkt kompanjon i kampen för uppnå viktminskning.

Sedan finns det mycket som inte ingår i kategorin "vardagslyx" som ändå kan hjälpa dig att sänka ditt BMI. Det finns miljontals maträtter som både är goda och nyttiga, och alla möjliga sorters bär och frukter kommer i regel också att göra mer nytta än skada. Att få ett glädjande utslag på en BMI-mätare behöver alltså inte innebära en plågsam och illasmakande kamp.

Hur snabbt kan man minska sin BMI?

Det finns inget enkelt svar på den frågan utan är ganska individuellt. Har du ett mycket högt BMI går det vanligtvis snabbare att gå ner i vikt än om man är normalviktig eller bara lite överviktig. Det är dessutom viktigt att komma ihåg att alltför snabb viktminskning - eller ökning för den delen - kan ha negativa hälsoeffekter i sig självt. För att få i sig tillräckligt mycket energi och näring måste man dessutom få sig ett visst antal kalorier.

Att gå ner i vikt är någonting man gärna ska låta ta sin tid. Medan det är fullt möjligt att gå ner över ett kilo i veckan så är det mer hälsosamt att sikta på ungefär ett halvt. Sedan är det som sagt individuellt och ditt kön, din andel kroppsfett, din ålder och din startvikt är egenskaper som kan påverka hur snabbt du kan gå ner i vikt och därmed minska din BMI till en nivå där en BMI-räknare menar att du är normalviktig.

Men oavsett hur snabbt du försöker gå ner i vikt så är det samma ekvation som gäller för alla: äta bättre och röra på sig mer. Ju bättre du äter och ju mer du rör på dig, desto snabbare process.

BMI räknare för barn

Eftersom barn växer och kan vara väldigt smala, framförallt innan puberteten, fungerar ibland inte en vanlig BMI räknare så bra. Då behövs en speciell BMI räknare för barn där man också kan välja kön. Anledningen till detta är att tjejer och killar har olika tillfällen då de växer som mest på bredden och längden. För att använda dig av vår barn BMI räknare klickar på du "BMI räknare för barn".


Fick du svaret övervikt eller fetma på BMI räknaren?

I sånna fall är det viktigt att fundera på varför och hur man låtit det gå så långt. Vill du gå ner i vikt kan du kontakta din lokala vårdcentral. Försöker du gå ner i vikt men lyckas inte? Det kan bero på vilka tider du äter. Har du ofta långa pauser mellan måltiderna ställer kroppen in sig på "svält". Då tillgodoser kroppen sig med all energi den får i sig och lagrar det som fett. Försök istället äta 6 gånger per dag, men i småpotioner. Gör du detta förstår kroppen att den får energi. Var dock noga med att inte äta för mycket kolhydrater (som: pasta, bröd, potatis, juice).


Dela gärna med dig.




Artiklarna på sidan är inte skrivna av läkare och ska endast ses som ett kompliment till en läkares bedömning. Vi tar inte ansvar för eventuella faktafel.